En 16 semanas desde Ciudad de Panamá a Santiago de Chile...

Laatste blog...

M'n vorige blog was ik gestopt bij het plan om te gaan paragliden. Dat is helaas niet doorgegaan. De avond van te voren stond de man van de agency opeens voor de deur om ons geld terug te brengen. Het was hem toch niet gelukt een instructeur te vinden. Dat in Bolivia... Je bent nergens zeker van.

Na Sucre ben ik doorgereisd naar Potosí; vooral bekend om de zilvermijnen. Ex-mijnwerkers geven rondleidingen door deze mijnen. Erg indrukwekkend. Het werk in de mijnen is erg zwaar en ongezond, maar het is erg gewild omdat het goed verdient. Ik was blij na 2 uur weer rechtop tekunnen staan, daglicht te zien en frisse lucht in te kunnen ademen!

Om alle stof van ons af te wassen zijn we de volgende dag naar een warmwaterbron gegaan. Een klein meertje met een tempertuur van 30 graden. Je kunt er nergens staan, vanaf de kant is het gelijk meters diep. Heerlijk om in rond te dobberen. Ook hebben we ons hier een heerlijke, natuurlijke modderpakking gegeven, met de modder van de wanden van het meer. En genoten van de zon en het meegebrachte fruit.

De volgende bestemming was Tupiza, waar we paard hebben gereden. Vijf uur door een landschap dat veel weg heeft van 'het wilde westen'. Daar wordt handig op ingespeeld; je krijgt een cowboyhoed en chaps aangemeten. Het landschap is schitterend. De canyons doen zeker niet onder voor die in Amerika!

Vanuit Tupiza heb ik ook de Salar-tour gedaan. Vanuit Tupiza in 4 dagen naar Uyuni in een jeep. Een van de hoogtepunten van m'n reis. Vroeg opstaan en erg koud, maar wat een prachtige landschappen. Ik heb van het begin tot het eind genoten!

Na deze tour as het tijd om Bolivia te verlaten. Wederom in een jeep ben ik naar de grens met Chili gereden en van daaruit verder met de bus naar San Pedro de Atacama. De droogste plek ter wereld. (En naast de droogste plek waarscheinlijk ook de stoffigste plek) Een klein plaatsje in de Chileense woestijn waar een heerlijk relaxte sfeer hangt. Wel even schrikken van de prijzen. Bolivia was extreem goedkoop. In San Pedro zijn de prijzen bijna Westers te noemen. Ik heb hier een 'stargazing-excursie' gedaan. San Pedro is één van de beste plekken in de wereld om sterren te kijken. Het is er bijna altijd onbewolkt en er is weinig kunstmatig licht in de omgeving, zodat de sterren nog helderder lijken. Eerst kregen we uitleg over de geschiedenig van het sterrenkijken en werd er uitgelegd waar we eigenlijk naar keken. Vervolgens kregen we de tijd om door 10 verschillende telescopen naar steren en planeten te kijken. Ik gebruik het woord veel, maar ook dit was erg indrukwekkend. Ik had nog wel uren kunnen blijven kijken, maar het is ook 'bussines', dus we moesten plaats maken voor de volgende groep. De tour werd afgesloten met warme chocolademelk, die erg welkom was. Overdag is het heerlijk zonnig, maar zodra de zon onder gaat is het flink koud!

Na San Pedro ben ik richting de kust gegaan. 17 uur in de bus naar La Serena. (Wat een luxe bus vergeleken met wat ik gewend was!) Jammer dat de zon me hier in de steek liet. Toen ik aankwam scheen hij nog, maar de volgende dag was het behoorlijk bewolkt (en daardoor ook gelijk koud). Het geplande stranddagje ging dus niet door. En ook de dagen daarna bleef de zon achter de wolken. De stad is één van de oudste van Chili en daardoor gelukkig wel de moeite van het bezoek waard. Ik heb wat door de oude stad geslenterd en de Japanse tuin bezocht. Een cadeau van Japan aan La Serena. Bij mooi weer waarschijnlijk een plek waar je een middagje kunt doorbrengen, maar nu te koud om stil te zitten.

Bij gebrek aan zon besloten om de volgende kustplaats over te slaan en direct door te reizen naar Santiago. De hoofdstad van Chili en het eindpunt van mijn reis. wederom een erg confortabele busrit en een groot gedeelte met uitzicht op de kust.

Satiago is een grote stad met bijhorende grote gebouwen en verkeersdrukte. Gelukkig is er ook veel ruimte gemaakt voor groen. Ik heb hier vooral gerelaxt. Geen wekker zetten, boekje lezen in het (zonnige!) park, internetten met een wijntje erbij. Gewandeld door de stad en wat laatste souvernirs gekocht. Heerlijk om mijn reis zo relaxt af te kunnen sluiten.

Gisteren heb ik m'n tas gepakt, vanmorgen ben ik uitgecheckt en over 2 uur rijd de taxi voor om me naar de luchthaven te brengen. Morgen rond 14u Nederlandse tijd land ik als alles goed verloopt op Schiphol. Ik heb heerlijke tijd gehad en een prachtige reis gemaakt, maar kijk er naar uit om iedereen weer te zien, in m'n eigen bed te slapen, bruin brood te eten, andere kleding te dragen en... en... en...

Tot snel!!!

Reacties

Reacties

Barbara

Het is weer voorbij... Bedankt voor je leuke verhalen, zo kon ik ook een beetje meereizen! Succes weer met het acclimatiseren thuis. Liefs, Bar

Saskia

Fijn dat je het zo leuk hebt gehad geen onplesante verrassingen lekker genieten van de reis. Ben je al thuis? Lekker slapen in je eigen bed ook heerlijk.
X Saskia

Silvia

Welkom thuis! Om je weer helemaal Nederlandse te kunnen voelen, heeft men besloten om komende maandag een klein feestje voor je te organiseren. Niks bijzonders hoor, gewoon wat oranje her en der. Kun je weer een beetje 'rustig' wennen :-) See you!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!